Politie houdt moordzaak Els Slurink opnieuw tegen het licht

Joey Lameris 112Groningen

Groningen – Het is nooit te laat om te praten. Met die woorden trapt de politie een campagne af om cold cases, zoals die van de in 1997 vermoorde Els Slurink, opnieuw onder de aandacht te brengen.

 Op vrijdag 21 maart 1997 verschijnt de 33-jarige Els Slurink niet op een afspraak op haar werk. Haar collega’s vertrouwen het niet en gaan naar haar huis aan het Van Brakelplein in Groningen. Door het raam van het huis zien zij Els op de vloer liggen. Zij bellen direct 112. De ambulance is er als eerste, de politie komt kort daarna. 
De ambulancemedewerkers trappen de deur in en stellen al snel vast dat Els niet meer leeft. Zij blijkt met geweld om het leven te zijn gebracht. De avond of nacht voor haar dood moet dus iemand in haar huis zijn geweest. Het is na al die jaren nog altijd niet bekend wat zich precies in de woning van Els heeft afgespeeld en door wie en waarom zij om het leven is gebracht.

De afgelopen 24 jaar hebben alle onderzoeksinspanningen nog altijd niet tot de oplossing van deze zaak geleid. Het is dus nog steeds onduidelijk wat er in de woning van Els Slurink is gebeurd en wat de aanleiding voor haar dood is geweest. Het onderzoek naar haar dood zal niet gesloten worden tot een dader aangewezen kan worden. Uiteindelijk wil de politie niets liever dan de vragen van de nabestaanden kunnen beantwoorden.

CommunicatieoffensiefEerder onderzoek naar cold cases toont aan dat daders in deze zaken vaak aan mensen in hun omgeving vertellen wat ze hebben gedaan. De politie denkt daarom dat er personen moeten zijn die meer weten over de dood van Els en misschien zelfs kunnen vertellen wie verantwoordelijk is voor haar overlijden. De politie stelt nu alles in het werk om met die mensen in contact te komen. 
Op bijna honderd locaties in de stad Groningen vraagt de politie vanaf maandag 18 januari 2021 om tips in het onderzoek naar de dood van de 33-jarige Els Slurink, nu bijna 24 jaar geleden. Het communicatieoffensief is het eerste in de nieuwe landelijke aanpak van cold cases, met als motto ‘Het is nooit te laat om te praten!’.

Het is nooit te laat om te praten!De politie heeft nog altijd veel vragen rond de dood van Els Slurink. Haar nabestaanden hopen nog elke dag op antwoorden. Voor hen is het is onverteerbaar dat zij niet weten wie Els om het leven bracht en waarom. Er is de politie alles aan gelegen de familie eindelijk duidelijkheid te kunnen geven. En uiteraard de persoon op te sporen die dit heeft gedaan, want iemand die zó’n ernstig misdrijf pleegt mag daar niet zomaar mee wegkomen. Els Slurink is nu bijna 24 jaar geleden overleden, maar het is nooit te laat om te praten!

BeloningDe hoofdofficier van justitie looft een beloning uit van 15.000 euro voor de tip die leidt tot de aanhouding en vervolging van de dader(s).

Informatie?Vermoedt u wie Els om het leven heeft gebracht? Het is nooit te laat om te praten! Of heeft u andere informatie die misschien van belang kan zijn in het onderzoek naar haar dood? De kleinste stukjes informatie kunnen van belang zijn. Help nabestaanden uit hun onzekerheid. Bel gratis de Opsporingstiplijn op 0800-6070 of mail naar coldcase@politie.nl. 
U kunt uw informatie desnoods anoniem delen door te bellen met Meld Misdaad Anoniem op nummer 0800-7000. U kunt ook gebruik maken van het tipformulier, via de website op www.politie.nl. 
Ook als u zelf geen informatie heeft over deze zaak kunt u wat doen. Help ons zo veel mogelijk mensen te bereiken en deel onze berichtgeving: het is nooit te laat om te praten! Gebruik op social media de hashtag #nooittelaatomtepraten

Door op grote schaal aandacht te vragen voor de zaak uit 1997 hoopt de politie dat mensen cruciale informatie alsnog zullen delen. De politie vraagt op verschillende manieren, lokaal en landelijk, op grote schaal aandacht voor de zaak in de hoop mensen te bereiken die belangrijke informatie hebben.  
Bijna honderd locaties in de stad Groningen zijn gedurende twee weken voorzien van abriposters met daarop de vraag ‘Wie bracht Els Slurink om het leven?’. Ook een digitaal billboard op de Grote Markt in de stad vraagt aandacht voor de zaak. Daarnaast zal het Mobiel Media Lab op verschillende plekken in de stad verschijnen. Ook krijgt de cold case aandacht op de lokale en nationale sociale mediakanalen van de politie.