Helikopter boven het spoor, waarom ?

Haren – ProRail vliegt de komende dagen regelmatig met een helikopter om luchtfoto’s en laserscans te maken van het spoor.

 

De opnamen maken we om onze(Prorail) eigen topografische kaart, de basisbeheerkaart up te daten. Ook maken we met de data 3D weergaven van bijvoorbeeld stations.

 

Deze periode vliegen we boven de rood gemarkeerde spoortracés op het kaartje. Dit zijn onder andere omgeving Groningen, Twente en Limburg. Om goed in kaart te kunnen brengen hoe de spoorlijnen liggen vliegt de helikopter op een hoogte van gemiddeld 190 meter. Omdat de helikopter iets lager dan normaal vliegt valt dat op. Eerder vlogen we al boven Utrecht, Amsterdam en de Rotterdamse Haven.

 

Kaart

 

De basisbeheerkaart (BBK) wordt voor veel doeleinden gebruikt, onder meer voor informatievoorziening en voor beheer- en ontwerpactiviteiten. De data kan ook gebruikt worden voor 3D weergave van bijvoorbeeld stations.

 

Tot nu toe werd de BBK vooral bijgewerkt aan de hand van de luchtfotografie die elk voorjaar werd gemaakt. Dat is een behoorlijke uitdaging, omdat traditionele luchtfoto’s niet altijd alles goed weergeven. De oplossing is nu gevonden in het maken van loodrechtfoto’s uit een helikopter.

 

Foto`s  Jeroen v/d Ploeg 112Haren.nl & Joey Lameris 112Gr.

 

 

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*